Kelebihan Solat Tahajud

Satu cara paling berkesan untuk berhubung dengan Allah ialah dengan bangun mengerjakan ibadah, khususnya sembahyang tahajud atau sembahyang di tengah malam. Tetapi, satu persoalan boleh ditimbulkan berhubung perkara ini ialah kenapa Allah meletakkan masa untuk sembahyang tahajud pada tengah malam ketika suasana sunyi, sejuk dan penuh keheningan. Jawapannya ialah kerana Allah mahu menguji sejauh mana taatnya seseorang mahluk yang mengaku bertuhankan Allah SWT. "Sesungguhnya, bukan satu perkara mudah untuk bangun daripada tidur nyenyak pada waktu dinihari ketika orang lain sedang dibuai mimpi". Juga bukan satu perkara mudah untuk berwudhu’ dalam suasana dingin malam yang mencengkam dan juga bukan perkara mudah untuk mengangkat takbir menghadap Allah dalam keadaan mata yang masih terkebil-kebil kepedihan menahan nikmat tidur yang masih belum dipenuhi.




Dengan kata lain, amalan bangun bertahajud adalah perbuatan amat berat untuk dikerjakan. Keadaan tubuh yang letih dan lesu kerana sehari suntuk bekerja pada siang hari, ditambah pula sekiranya seseorang itu masih belajar seperti seorang mahasiswa IPG, maka sudah tentu banyak tenaga telah digunakan pada waktu pagi dan petang dek kerana riadahnya dan mentelaah ilmu pelajaran. Justeru, keadaan tubuh yang letih dan lesu sememangnya memerlukan rehat yang mencukupi dan hal ini menyebabkan ramai yang mengalami kesukaran untuk bangun seketika daripada tidurnya lantaran kerana lenanya diulit mimpi yang indah serta fikiran yang bebas daripada belenggu masalah kerana nikmatnya tidur kurniaan Allah SWT. Mata akan bertambah mengantuk dan tubuhnya akan menjadi bertambah penat apabila seseorang tidur lewat malam kerana asyik menonton tayangan gambar khususnya bagi pihak muslimin yang gemarkan menonton sukan bola sepak pada larut malam di kaca komputer riba atau televisyen serta melakukan kerja tambahan-tambahan yang lain. Keadaan sejuk dan suasana sunyi sepi di tengah malam juga menjadi faktor untuk membuatkan seseorang nyenyak tidur dan berasa ‘keberatan’ untuk berhubung dengan Allah SWT di tengah malam. Namun, pada kesukaran inilah tersembunyi suatu rahsia Allah yang hanya sedikit sekali diketahui oleh hamba-hamba-Nya. Sekalipun sembahyang tahajud sekadar sunat, tetapi kelebihannya amat besar di sisi Allah dan tinggi niainya. Firman Allah SWT dalam surah al-Isra’ : 79 :


Maksudnya : “Dan pada sebahagian malam, lakukanlah solat tahajud (sebagai satu ibadah) tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke suatu darjat yang terpuji)"




Ayat ini menjelaskan kepada kita betapa pentingnya sembahyang tahajud. Ia peluang keemasan yang ditawarkan Allah kepada manusia untuk mengukuhkan hubungan manusia dengan Penciptanya. Sesungguhnya segala kesusahan dan kepayahan itu hanya dirasai mereka yang jarang atau tidak pernah melakukannya., namun bagi mereka yang biasa, ia akan menjadi satu kenikmatan pula. Bagi yang dapat menghayatinya, mereka akan berasa satu kerugian besar jika meninggalkan sembahyang tahajud. Pada waktu sepertiga malam inilah, pintu langit akan terbuka luas untuk menerima taubat hamba Allah dan Malaikat akan membawa kendi emas untuk mengumpul air mata taubat bagi menyiram api neraka yang sedia menanti mahu membakar tubuh manusia di akhirat nanti.


Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :
“Allah SWT sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan akan membangunkan isterinya dan kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Dan Allah sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan membangunkan suaminta dan jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya “ (Hadis riwayat Abu Daud)




Sesungguhnya untuk mendapat kasih sayang daripada Allah bukan sesuatu yang mudah. Allah mengasihi orang yang beriman dengan melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangannya. Sembahyang tahajud satu suruhan Allah dan oleh ituAllah menyanyangi mereka yang mengerjakan sembahyang ini. Bagi manusia yang benar-benar yakin dan patuh kepada Allah tidak akan keberatan untuk bangun melakukan tahajud di tengah malam. Sesungguhnya, sembahyang tahajud ialah satu daripada sembahyang sunat yang mempunyai nilai dan kedudukan tinggi berbanding sembahyang sunat yang lain. Sembahyang tahajud adalah amalan orang soleh yang sentiasa mahu mendekatkan diri kepada Allah SWT. Amalan sembahyang tahajud bukannya hanya diamalkan umat Nabi Muhammad S.A.W sahaja malah turut diamalkan oleh umat nabi sebelumnya. Ini bererti perintah tahajud bukan dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad S.A.W sahaja.




Saidina Umar Al-Khatab menyatakan fadhilat atau kelebihan sembahyang malam dengan berkata : “Sesiapa yang mengerjakan sembahyang malam (tahajud) dengan khusyu’ nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat.


Kurniaan di dunia ialah :

1) Jauh daripada segala penyakit
2) Lahir kesan takwa pada wajahnya
3) Dikasihi sekalian mukmin dan seluruh manusia
4) Percakapannya mengandungi hikmah
5) Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)

Sementara empat kurniaan di akhirat ialah :

1) Dibangkitkan dari kubur dengan wajah yang berseri-seri
2) Dipermudahkan hisab
3) Cepat melalui Sirat al-Mustaqim- seperti kilat
4) Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat dengan tangan kanan




Walaupun manusia sedar ketinggian kedudukan sembahyang tahajud, namun sedikit sekali manusia yang mengakui beragama islam sanggup dan bersedia melakukan sembahyang ini. Bagi mereka, tidur lebih seronok dan lebih utama daripada sembahyang ini. Sesungguhnya manusia akan berlumba-lumba untuk bersembahyang tahajud sekiranya mereka dapat merasai betapa nikmatnya melakukan amalan ini.
Keheningan dan kedinginan malam seolah-olah memberi kesempatan kepada seseorang untuk merapatkan lagi jurang hubungan antara mahluk dan pencipta-Nya. Apa yang dibaca seseorang ketika bersembahyang itu seolah-olah didengar dan mendapat layanan daripada Allah Yang Maha Berkuasa.




Orang yang khusyu’ dalam sembahyang akan merasa hubungannya dengan Allah begitu hampir. Biasanya, permohonan seseorang untuk mendapat sesuatu itu cepat mendapat layanan apabila tidak ramai orang memohonnya. Anologinya cukup mudah, sebagai contohnya di IPG saya ada sebuah kedai burger yang menjadi tumpuan pelajar-pelajar di sini. Justeru itu, sekiranya pada ketika itu bilangan orang yang ingin membeli burger teramat kecil bilangannya, maka sudah tentu permintaannya akan menjadi mudah, cepat dan senang diperolehi.


Oleh itu, mohonlah keampunan dan limpahan rahmat ketika orang lain sedang tidur nyenyak. Berhubunglah dengan Allah ketika peluang masih ada, umur masih muda dan pintu taubat masih terbuka. Insya-Allah kita akan mendapat limpahan rahmat dan nikmat daripada-Nya Sebaik-baik permohonan dan masa untuk berhubung denganAllah ialah pada waktu malam. 

credit to : blogger 

PERINGATAN UTK DIRIKU

♡♡ Photoshoot Kita ♡♡

Assalamualaikum ,

Yeah ! Hari-hari ceria bersama BFF tersayang ...
Alhamdulillah Running bisnes pun okay dengan izinNya ...
Dan 2 hari lepas saja bersantai dengan BFF then we having phootoshoot ! HAHAHAA..

Enjoy the selphies of us 


















Tengah memikirkan sesuatu .......................






Da lama tak photoshoot . Ini lah hasilnyaaa ...Cerita Kita, Dunia Kita, Dunia Pinjaman jehh ni .

Kisah yang tak panjang

Assalamualaikum ,

Akhirnya demam dah semakin baik .. Terima kasih mak jaga akak masa akak sakit .. Dengan tak boleh bangun nya , muntah2 , rasa macam mmg tak larat langsung . Dalam hati , cepat sembuh aku tak nak susahkan mak abah ...
Terima kasih abah tolong akak poskan barang customer dan pemenang GA masa akak sakit..

Berbalik kepada tajuk . lain macam jerk bunyi nya ain .. Ini bukan lain macam mmg dah bermacam-macam.. Tak tahu nak habaq cmne ntah. Mudah-mudahan keputusan dia buat ini adalah keputusan yang baik utk masa depan dia.

Bagi ain , apa yang buruk datang dari ain .. apa yang baik datang dari Illahi. Waallahualam .. Jika ada jodoh , InsyaAllah bersama . Jika tiada dia bukan orangnya ... Yang penting dah usaha tapi Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya..

Ain kena bangkit semula utk meneruskan kehidupan seperti biasa .. Biasa mcm mana ? seperti biasa sibukkan diri dengan bisnes , hal keluarga dan sewaktu dengannya ..

Ada maklumat penting utk korang ,
Ain masih buka lagi pencarian agent farahscollection dropship .. Pendaftaran adalah PERCUMA .. Bagi yang minat boleh terus join kami di facebook https://www.facebook.com/groups/farahscollectiondropship/



♥♥Senarai Pemenang Giveaway Mei by AinRuslee♥♥

Alhamdullilah ,
Tamat sudah GA ainruslee yg berakhir dgn secara senyap tanpa berita. HAHAHA . sebab tuannya BUSY memanjang . Mak datin u olls . Busy la ... HAHAHAA... 

Dengan ini ain mengumumkan pemenang GA ainruslee ... Pemilihan RANDOM tau !



Nama penuh:
No Akaun : MAYBANK / BANK ISLAM dlll (xxxxxx0506) sila nyatakan.
Link Penganjur GA: http://celotehbudakkechiq.blogspot.com/2014/05/senarai-peserta-giveaway-mei.htmlHadiah yang dimenangi : Cash RM30



Nama penuh:
No telefon:
Link Penganjur GA: http://celotehbudakkechiq.blogspot.com/2014/05/senarai-peserta-giveaway-mei.htmlHadiah yang dimenangi : MAXIS / CELCOM / DIGI (sila nyatakan)

Ferwhite 500G

Nama penuh:
Alamat penuh:
No telefon:
Link Penganjur GA: http://celotehbudakkechiq.blogspot.com/2014/05/senarai-peserta-giveaway-mei.htmlHadiah yang dimenangi : Ferwhite 500G


Pencil Case Comel
Nama penuh:
Alamat penuh:
No telefon:
Link Penganjur GA: http://celotehbudakkechiq.blogspot.com/2014/05/senarai-peserta-giveaway-mei.htmlHadiah yang dimenangi : Pencil Case Comel

Bagi yg tak menang , lain kali cuba lagi yerr.. Ini adalah RAndom . Tak berpihak kepada sesiapa mahupun ain kenal . Adil bila random ..

Kepada pemenang sila hubungi saya melalui fb : https://www.facebook.com/cikainrusleeII  dengan butiran yang disediakan .

Terima kasih sudi singgah diblog ain dan menyertai segala Ga yg dianjurkan ..


♥♥SENARAI PESERTA GIVEAWAY MEI♥♥


  1. http://kisahsinenot22.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  2. http://humairalee.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  3. http://adna2029.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  4. http://anemzahar.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  5. http://geeazielove4eva.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  6. http://nuurfarhani96-misswhiterose.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  7. http://cercitertashaqisha.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  8. http://nadcontestandgiveaway.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  9. http://theonlygirl98.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  10. http://fie-mi.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  11. http://ssurianahyana.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  12. http://aimiathifah15.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  13. http://cikaadhirah.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  14. http://anies-msletoes.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  15. http://blogjoingiveawaycontest.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  16. http://myimpiannaad.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  17. http://aliatulaiman.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  18. http://ciksitionline.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  19. http://giveaway-jom-santai-aje.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  20. http://bluepinkiey.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  21. http://nooramyma.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  22. http://jungundberuehmt.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  23. http://sayasyiera.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  24. http://ciklyeen.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  25. http://drshikinzainal.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee_8.html
  26. http://muslimahad-deen.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  27. http://lolipopopo.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  28. http://myboyfriendisanarmy.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  29. http://beloglistaimifiqa.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  30. http://jasmineamaryllis.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  31. http://firzanahazhar1.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  32. http://piwwit-awaktuu.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  33. http://lucky-charlotte.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  34. http://nanakimie.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  35. http://shafyqahazahar.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee-31-mei.html
  36. http://conanedogawa2657.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  37. http://umikasum.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  38. http://eyqayushaiza.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  39. http://ohmysecondblog.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  40. http://girangdottaeminmuch.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  41. http://spongebobsayapunya.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  42. http://hanismasturina.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  43. http://airis-contest.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  44. http://vidolaaa.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  45. http://lfeerafeera.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  46. http://i-ezzaen.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  47. http://fatinalyazahidi.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  48. http://nuyushahidarahim.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  49. http://theieraziera.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  50. http://qileh.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  51. http://thesupersomething.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  52. http://ierahluvie.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  53. http://lienliedot.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  54. http://darlingninie-cgl.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  55. http://sukahatiecha.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  56. http://permatacahayailmu.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  57. http://diarifantasiku.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  58. http://cenderahation9.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  59. http://samsufiya.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  60. http://syxfiqxnissx.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  61. http://miamorzafirah.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  62. http://kaiwifey.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  63. http://amyza-meera.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  64. http://fie4cube.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  65. http://idreyldreams.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  66. izzahhelmi.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  67. http://izzahyukiko.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  68. http://anisyumiho.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  69. http://liamsjuliet.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ain-ruslee.html
  70. http://farinahashari.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  71. http://contest-ga-xx.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  72. http://aisyasakura.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  73. http://idahabdulrashid.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  74. http://anereodacandid.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  75. http://nurnabilahhh.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  76. http://www.ayuinsyirah.my/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  77. http://twinkleeestar.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  78. http://nananimijiko.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  79. http://enciktuanbesar.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  80. http://merahjambudotdot.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  81. http://amysigadisweird.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  82. http://imaneeda.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  83. http://pelukisaksaraa.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  84. http://hargasetkurus.com/giveaway-mei-ainruslee/
  85. http://demahabbah.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html
  86. http://arnilala.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-by-ainruslee.html

kesuntukan masa

Assalamualaikum,

Ain mohon peserta GA bersabar.
Ain akan bgtahu pemenang dlm minggu ni.

Ain agak sibuk .
Mohon memahami .

Bkn xpndai bahagikn masa bisnes or blogger.
Skrg nih jadual ain pack , xsempat bukak laptop nk update pemenang pki tab susah ..

Hope memahami situasi ain ..


#esok bufday ain , huhuuu .. majlis 8/6 .. stresss , k. Bye